„Długa szyja, długie nogi,
krótki ogon i dwa rogi,
głową sięga aż do chmur,
powiem Wam co to za stwór!”
Dzisiaj dzieci z Publicznego Przedszkola z Pokrzywnicy i Łężec zapoznały się z wesołą i rytmiczną piosenką pt.: „Żyrafa fa fa fa” i miały odpowiedzieć na pytania do jej tekstu. Z pewnością każdy z nas lubi nucić ulubioną melodię, lub tę która wpadła nam niedawno w ucho. Śpiewamy podczas porządków domowych, na spacerze, sami lub wspólnie ze swoimi pociechami. Dla nas dorosłych to zwyczajna czynność, a czy tak jest również z dziećmi? Od pierwszych dni nucimy im kołysanki, potem śpiewamy piosenki, które pamiętamy z dzieciństwa, cieszymy się kiedy zaczynają zauważać nasze starania i sami stawiają w tej dziedzinie „pierwsze kroki”. Niedawno była mowa o czytaniu, np. krótkich rymowanych wierszyków, a dziś o nauce wesołych i również szybko wpadających w ucho piosenek. Dzieci lubią ruch. Ruch rozwija, a gdy połączymy go ze śpiewem, muzyką to dzieją się wspaniałe dla nich rzeczy. Rym, rytm, nauka nowych słów, ruch, śpiew – dzięki temu dzieci doskonalą motorykę dużą, rozwijają precyzję swoich ruchów, zwiększają zasób słów a niejednokrotnie sprawiają, że mowa w ogóle zaczyna się rozwijać, uczą skupienia uwagi słuchowej i ćwiczą pamięć poprzez zapamiętywanie krótszych lub dłuższych tekstów. Śpiewanie, taniec, nauka nowych piosenek to także dostarczanie najmłodszym wielu bodźców jednocześnie. Jak widać płyną z tego same korzyści, więc niech z naszych domów słychać będzie wspólne wesołe śpiewy i radosny śmiech dobrej zabawy.
Drugi tydzień czerwca już za nami. To ostatnie tygodnie zdalnej nauki, jeszcze chwila i wszyscy udadzą się na zasłużony wakacyjny wypoczynek. Nasze przedszkolaki chociaż pozostają w domach, pracują równie wytrwale, jak te uczęszczające do placówki. Dzieci tydzień rozpoczęły od obchodów Dnia Oceanów, poznały zwierzęta zamieszkujące w oceanach oraz z płyty CD wykonały kolorowe rybki. We wtorek, pozostając w temacie zwierząt obejrzały film o zwierzętach, które można spotkać w gospodarstwach wiejskich, dowiedziały się również, jakie korzyści wynikają z hodowania tych zwierząt. Tego samego dnia przedszkolaki świętując Dzień Przyjaciela oddały się beztroskiej zabawie konstrukcyjnej. Zadanie wymagało współpracy między dziećmi - jedno leżało, natomiast drugie układało wzdłuż ciała klocki. Powstałe w ten sposób sylwetki ludzkie sprawiły naszym wychowankom nie lada frajdę. Środa przyniosła kolejne wyzwania – przedszkolaki rozwiązywały zagadki, odgadując nazwy zwierząt. W czwartek natomiast w związku z uroczystościami Bożego Ciała zrobiliśmy sobie małą przerwę i wszyscy korzystaliśmy ze słonecznej pogody spędzając cały dzień na świeżym powietrzu. W piątek dzieci zamieniły się w małych konstruktorów i z wieszaka, sznurka i dwóch pojemniczków skonstruowały wagi. Zabawy z ważeniem trwały do wieczora, nasi wychowankowie sprawdzali, co jest cięższe: piórko czy gwóźdź, kamień czy piłka, truskawka czy cytryna? Cały tydzień pracowicie spędziły również starszaki, które kodowały, dodawały, sylabowały, głoskowały oraz rozpoznawały figury geometryczne. Dodatkowo wszyscy rozwijali kompetencje językowe ćwicząc liczenie zarówno w języku angielskim, jak i niemieckim. Dziękujemy wszystkim przedszkolakom za zaangażowanie i wytrwałą pracę.
Dzisiaj, 10.06.2020r. przedszkolaki z Publicznego Przedszkola z Pokrzywnicy i Łężec miały zapoznać się z krótkim, rymowanym wierszykiem pt. „Ulica cudów”:
„Ulica cudów”
Na ulicy cudów
Jacek widział ośmiornicę
i tańczącą baletnicę,
pajacyka i kucyka
co wesoło sobie bryka.
Spotkał groźną z ZOO lwicę
i na miotle czarownicę.
Takie krótkie teksty, na dodatek rymowane, dobrze wpadają w ucho i zachęcają do zabawy słowem i rytmem. Dodatkowo najmłodsi mieli sami zaproponować po wysłuchaniu wiersza, co jeszcze można byłoby zobaczyć na tytułowej „ulicy cudów”. Pomysłowe są nasze przedszkolaki więc propozycji nie brakowało. Ponownie bawimy się i uczymy, rozwijamy wszechstronnie i zachęcamy do czytelnictwa. Tyle dobra kryje w sobie obcowanie z książką, wierszem, tekstem krótszym lub dłuższym. Dzieci rozwijają zasób słów, poznają nowe znaczenia wyrazów, odkrywają, że można się świetnie bawić rymem, rozwijają kreatywność. Ćwiczą swoją pamięć słuchową, koncentrację uwagi… Nauka, której nie odczuwają, a której efekty wszyscy zauważamy. Czytać, słuchać, recytować, powtarzać – bawić się tekstem z dziećmi – możemy nie tylko „do poduszki”, a o każdej porze dnia jeśli tylko jest taka możliwość. Słowo pisane można zabrać ze sobą wszędzie, a sposobność do tego coraz bliżej, bo przecież przed nami wakacje.
Dzisiaj w zasobach Internetu można znaleźć rozmaite gry i zabawy dla dzieci. Warto dobrze im się przyjrzeć i wybierać te, które faktycznie będą spełniały swoje funkcje, zarówno zabawy jak i wszechstronnego rozwoju naszych pociech. Właśnie jedną z takich perełek wyszukała dziś dla przedszkolaków, z Publicznego Przedszkola z Pokrzywnicy i Łężec, logopeda szkolny. Na pierwszy rzut oka wydaje się być prostą, banalną a może nawet nic nie wnoszącą w rozwój dzieci aktywnością. A jednak! Zaskakuje i to bardzo. Zabawa do której nie trzeba ani drukarki, ani papieru. Nie potrzeba też kupować żadnych specjalnych dodatków. Wystarczy mieć w domu długie wykałaczki, albo patyczki przyniesione ze spaceru, lub cokolwiek co można dopasować do instrukcji i już się uczymy przez zabawę. Można ćwiczyć lewopółkulowe układanki, kategoryzację według wielkości łamiąc na różne wielkości i układać od najmniejszego do największego, sekwencje, szeregi, naśladowanie wzorów a nawet czytanie – układając z patyczków literki. Dlaczego taka forma zabawy? Ponieważ wszystko to ćwiczy lewą półkulę mózgu, która: analizuje, porządkuje sekwencyjnie, wykrywa relacje, a to z kolei wpływa na: mowę, czytanie i pisanie. Jak pisze na swoim blogu logopeda Magdalena Rybka (skąd zaczerpnięto ćwiczenie): „czasami nie potrzeba wiele, by stworzyć dziecku przestrzeń i okazję do wielu ćwiczeń logopedycznych i rozwojowych.” Zapraszamy zatem serdecznie wszystkich do wspólnej zabawy, a potrzebne instrukcje znajdziecie w linku https://logopedarybka.pl/wykalaczki-duzo-pomyslow-na-cwiczenia/
W dwunastym tygodniu edukacji zdalnej przygotowano dla najmłodszych wiele ciekawych propozycji. W poniedziałek przedszkolaki świętowały aktywnie Dzień Dziecka oraz uczestniczyły w obchodach Dnia Mleka wypijając szklankę pożywnego napoju lub spożywając ulubiony produkt mleczny. We wtorek samodzielnie wykonały pracę plastyczną pt. „Zielona łąka”, a następnie doskonaliły umiejętności matematyczne rozwiązując zadania z treścią oraz ćwicząc dodawanie i odejmowanie na konkretach. W środę najmłodsi wykonali ćwiczenie pamięciowe, które wymagało od nich nauki krótkiego wiersza i przedstawienia go w formie plastycznej. Tego dnia obchodzony był Dzień Savoir – Vivre czyli Dzień dobrych manier. Dlatego dzieci pod okiem osoby dorosłej nakryły do stołu, wykorzystując prawdziwe lub zabawkowe naczynia, sztućce i poznając techniki składania serwetek. Pojawiła się ponownie gra matematyczna z kostkami, która wymagała od przedszkolaków umiejętności przeliczania, dodawania, odejmowania oraz określenia większej lub mniejszej liczby oczek. W czwartek dzieci doskonaliły spostrzeganie słuchowe rozwiązując zagadki o zwierzętach wiejskich i naśladując ich głosy. Starszaki zaś wykonały zadania rozwijające analizę i syntezę słuchową wyrazów. W piątek obchodzone były kolejne nietypowe święta: Światowy Dzień Środowiska oraz Dzień Segregowania Śmieci. Dzieci zobaczyły filmy edukacyjne, by za chwilę z domowych opakowań, kartonów, butelek, rolek, puszek zaprojektować Ekoludka. Wśród piątkowych propozycji znalazły się także zabawy z gazetami, zabawy rytmiczne oraz matematyczne. W tym niezwykle aktywnym tygodniu nie zabrakło oczywiście zabaw językowych i logopedycznych. Kochane przedszkolaki, Kochani rodzice – dziękujemy za kolejny wspaniały tydzień.
To już drugi tydzień, gdy niektóre dzieci wróciły do przedszkola. Większość najmłodszych przebywa nadal w domach, ale również z wielkim zaangażowaniem wykonuje codziennie nowe zadania, ćwiczenia czy łamigłówki. Ten tydzień zaczęliśmy od zagadek matematycznych. Dzieci liczyły klamerki, dopasowywały kolorowe figury geometryczne, układały z patyczków różne figury, wzory i cyfry. We wtorek obchodziliśmy bardzo ważne święto- Dzień Mamy. Nasze przedszkolaki razem z nauczycielkami zrobiły rodzicom miłą niespodziankę, najmłodsi nauczyli się śpiewać nową piosenkę i wykonali piękne laurki z tulipanami dla mamy, natomiast panie przygotowały filmik z życzeniami i zdjęciami dzieci. W środę dzieci zabrały się od samego rana do pracy bo zadaniem ich było przygotowanie dla swoich domowników zdrową i kolorową sałatkę owocową na drugie śniadanie. W czwartek starszaki wykonały jedno z proponowanych zadań w ramach ogólnopolskiej akcji „Dzieci uczą rodziców” na temat motoryzacji. Dodatkowo przedszkolaki mogły przypomnieć sobie bardzo znaną i lubianą piosenkę „Boogie Woogie” i do niej zatańczyć. W piątek czekało zadanie dla bardzo odważnych dzieci, zjedzenie do obiadu warzywnej surówki. Bardzo dużo naszych przedszkolaków wykazało się odwagą i bez problemu wykonało to zadanie. Podczas tych dni jak zawsze nasi najmłodsi mogli poćwiczyć znajomość języka angielskiego i niemieckiego oraz zobaczyć nowy odcinek ulubionych bohaterów Baby Beetles. Dodatkowo w tym tygodniu przedszkolaki realizowały działania biblioteczne zaproponowane przez szkolną bibliotekarkę. Pierwsza akcja to „Jak nie czytam, jak czytam”, gdzie zadaniem dzieci i wszystkich domowników było o tej samej godzinie 17.00 we wtorek przeczytanie jakiegoś fragmentu ciekawej książki lub bajki. Kolejną akcją była „Przyłapani na czytaniu” zadaniem najmłodszych było zrobienie zdjęć w miejscach, gdzie można czytać lub przeglądać książki. Ostatnim zadaniem dzieci było wykonanie dowolną techniką plastyczną „Laurkę dla bibliotekarki”. Nasze przedszkolaki oprócz tych zadań codziennie spędzają czas z ciekawymi książeczkami i bajkami. Dodatkowo wykonywały swoje zakładki do książek, projektowały swoje książeczki oraz rysowały okładki swoich ulubionych bajek. Ten tydzień był naprawdę pracowity! Dziękujemy wszystkim naszym kochanym przedszkolakom za aktywność i wytrwałość!
|
|